In de skischoenen van… Ausbilder Matthijs!

In mijn geval gaan we deze week beginnen op zaterdag, niet een alledaagse start van de werkweek. Waarom zaterdag? Zaterdag begon het tweede deel van de opleiding voor nieuwe leraren bij onze skischool. Tweede deel? Jep, we hebben een theorieweekend en vervolgens een goede zeven dagen praktijk tot in de middag en aansluitende theorie. Hieronder vind je dus hoe deze zeven dagen eruit zien voor een opleider.

 

Zaterdag

De dag begint zeer vroeg en ik frommel mezelf om 7:30 uur de skischool in. De drie collega opleiders zijn ook aangekomen. Eerst is het een kwartiertje bijpraten alvorens de chef + chefin de boel tot de orde roepen. Met een koffie in de hand wordt binnen het kleine team de week en de kandidaten doorgenomen en bespreken we de aanpak van de eerste dag. Het is bekende materie, alle opleiders zijn minimaal vier jaar verbonden aan de school. Om 9:00 uur staat dan de meute nieuwe leraren voor ons. Er is weinig tijd voor small talk, het programma is vol, dus wordt er snel een ronde ingeskied waarna we op ‘onze’ oefenpiste belanden voor het eerste thema. De theorie duurt van een uurtje of drie tot zes, lange dagen. Het theoretische deel woon ik bij, maar heb alleen een coachende rol bij opdrachten.

Zondag

Het blijft vroeg opstaan de hele week, want om 7:45 uur zitten we alweer klaar voor de bespreking. We starten vandaag wat eerder, want het weer en de pistes zijn zo goed dat we wel een extra rondje warmdraaien hebben verdiend. Iedereen verschijnt naderhand weer met een lach op de goede piste. Er zijn wel eens dwazen geweest die een boom (of bijna een restaurant) in vlogen bij een vrij rondje skien, dus het is altijd ff oppassen. Na de praktijk en de theorie wordt er meestal nog een drankje gedaan bij het ijsparadijs, een concert, de hut, de kroeg en/of de pizzaria, waarna iedereen braaf, bijtijds het mandje opzoekt.

Maandag t/m donderdag

Deze dagen zal dit ritme zich blijven voordoen en wordt langzaam maar zeker het hele curriculum doorgeploegd totdat we een aardig gevoel hebben bij de kennis en kunde van de teachers-to-be. Het theorieboek is volledig behandeld in de klassikale zittingen en is op de piste in de praktijk gebracht. Uiteindelijk is er dan op de donderdagavond nog een theorie examen; het is multiple choice, maar deze toets zou menig HBO opleiding niet misstaan. Gaandeweg de afgelopen dagen kan je aan de gezichten zien dat iedereen op alle vlakken gesloopt is.

Vrijdag

Vandaag is dan soort van graduation day, waarbij we de gebiedstour in de ochtend doen en er in de middag een aantal teambuilding activiteiten op de planning staan. Dit is een (slappe-) lachwekkende toestand en zorgt voor vermakelijke taferelen. Hier kunnen de opleiders tevens goed beoordelen wie van de nieuwe skileraren met elkaar zullen gaan aanpappen. Tja, dat is ook een belangrijk deel van een opleiders bestaan. Als kers op de taart is er later in de school nog een borrel met walking dinner, waarbij ook de theorie uitslagen de revue passeren. De beste drie uit elke bereik worden genoemd en worden uitgenodigd voor een rondvlucht over het gebied met de baas. De slechsten worden de volgende week uitgenodigd voor een gesprek en een herexamen.

Samenvattend

Een hele intensieve week met gemotiveerde kandidaten. Een weekend relatief rustig en het hoogseizoen barst daarna gelijk los, dan zullen ze het met de aangeleerde vaardigheden moeten kunnen doen. Ze worden daarbij zeker niet alleen gelaten en moeten hun lesvoorbereidingen nog maken / bespreken en kunnen altijd terecht voor vragen en hulp. Beetje afgezaagd, echter niets is minder waar: skiles geven doe je in je eentje, maar alleen ben je zeker niet. 🙂

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren