‘Safety first’ voor skileraren in Whistler

|

Inmiddels ben ik meer dan vier weken in Whistler en heb ik echt gemerkt dat er een grote veiligheidscultuur heerst. Ik moest hier erg aan wennen. Mijn eerste twee trainingsdagen gingen, tegen mijn verwachting in, voor meer dan de helft over safety. De reden hiervoor is tweeledig: allereerst worden mensen hier aangeklaagd als er iets mis gaat en ten tweede geeft het personeel echt om je.

Veiligheid in Noord-Amerika
Noord-Amerika staat bekend om het land waar mensen aangeklaagd worden omdat er niet 1000 mililiter maar 994 milliliter in een kan melk zit of omdat kattenvoer niet in de magnetron mag en dat niet wordt vermeld. Hierdoor wordt alles zo veel mogelijk afgedekt. Dit is ook de reden dat er op starbucks coffee lits staat vermeld dat koffie heet is.

Safety Manual
Een ander voorbeeld van deze aanpak om alles legaal af te dichten is onze safety manual. Onze safety manual is een handboek van 23 pagina’s en beschrijft onder andere hoe te handelen bij het kwijtraken van een kind, het instappen bij een lift, het handelen bij een ongeval en welke pistes en terrein er geskied mag worden per niveau. Er wordt van elke instructeur verwacht dat hij of zij dit handboek altijd bij zich heeft tijdens het lesgeven.

Hoewel dit handboek en vooral het detailniveau overdreven lijkt, is het een legaal document waar je op terug kan en moet vallen indien je aangeklaagd wordt. En ja, Whistler Blackcomb wordt vaak aangeklaagd.

Flaik system
Het Flaik system is een GPS-tracker systeem waarbij alle leerlingen een GPS om hun been krijgen. Vervolgens worden de leerlingen ingescand met hun Flaik en liftpas en gekoppeld aan hun leraar. In het kantoor worden vervolgens de Flaiks in de gaten gehouden en kan je bellen als je een kind kwijtraakt.

Gister heb ik voor het eerste het systeem gebruikt. Mijn groep wou graag plezier maken en wat terrein skien. Op weg naar het terrein raakte ik een kind kwijt. Na twee minuten wachten besloot ik te bellen en het Flaik nummer door te geven. Chris, de persoon aan de andere kant van de lijn, gaf aan dat het kind een andere piste had gepakt en op weg was naar de 7th heaven lift. Ik wist met m’n groep hem in te halen voor 7th heaven. Terug in base II moest ik die middag een incident report invullen om het legaal af te dichten.

Inmiddels ben ik helemaal gewend aan de veiligheidscultuur. Ondanks dat ik het papierwerk in eerste instantie hinderlijk vond ben ik het gaan waarderen dat mensen echt om je geven en je willen helpen.


Door Redactie

Heb je wat leuks of bijzonders meegemaakt? Of wil je jouw verhaal gewoon delen met je vrienden en familie? Stuur jouw blog naar ons op of tip de redactie door een bericht te sturen naar info@sneeuwsportleraren.nl.