Een dag uit het leven van een Canadese skileraar

Mijn eerste weken in Canada heb ik achter de rug. De manier waarop hier les wordt gegeven begint voor mij steeds meer vanzelfsprekend te worden. Langzaam maar zeker ontwikkel ik een routine waarin ik mijn lessen draai. Zo ziet een lesdag er bij mij in het Canadese Whistler uit.

7:00 uur
De wekker gaat. Ik strompel uit bed, gooi wat water in m’n gezicht en maak een snel ontbijtje.

7:50 uur
Haast! Tijd om te vertrekken, om 8:00 uur moet ik klaar staan op onze verzamelplek in Base II.

8:00 uur
Elke dag beginnen we om 8:00 uur. We hebben dan een morning meeting waarin zaken worden besproken als het weer, veiligheid en andere zaken waar je op moet letten die dag.

8:30 uur
De eerste schoolbussen komen aan en worden ontvangen in de bus door één van onze supervisors. Die verteld aan de kids wat zij die dag kunnen verwachten en wat we gaan doen voor we de piste op gaan. Het belangrijkste is dat de kids te horen krijgen welke niveau’s wij hanteren. Dat zijn: beginner, novice, intermediate en advanced.

8:45 uur
Iedere leraar verzamelt zijn eigen groep aan de hand van de niveau’s. Vandaag heb ik een intermediate groep en zodra ik er acht heb ga ik er van door.

9:00 uur
Niet alle kinderen hebben eigen materiaal dus begeleid ik ze door onze verhuur heen. Het is nog niet heel erg druk dus dat gaat redelijk snel.

9:15 uur
We zijn er klaar voor! Ik neem ze mee in de Wizard Express mee omhoog. Mijn kids komen van verschillen scholen en dus besluit ik om een spelletje te spelen met elkaars namen. Hierna skien we een warming-up run over de green line. Dit is voor alle groepen verplicht om te controleren of iedereen hetzelfde niveau heeft.

9:45 uur
We zijn terug bij Base II. Hier neem ik even de tijd om met mijn supervisor het niveau van de groep te bespreken en de wisselingen door te geven. Vandaag merk ik dat een tweetal kinderen een iets lager niveau hebben dan de andere zes. Gelukkig heeft Kathy twee kinderen die iets beter zijn en dus wisselen we de kinderen uit.

10:00 uur
Nu gaan we echt beginnen! Ik ben redelijk tevreden met mijn groep maar wil het voorlopig houden bij de makkelijke blauwe pistes (in de Alpen zou dit een makkelijke rode piste zijn). Ik neem dezelfde stoeltjeslift omhoog en stap met de kids in op de Solarcoaster Express.

10:15 uur
Ik wil tot de lunch besteden aan de basishouding bij de kids dus met behulp van wat oefeningen probeer ik er voor te zorgen dat de kids meer in de middenpositie komen

11:15 uur
Lunchtijd! Vanwege het niveau van mijn groep eet ik in de Glacier Greek Lodge, mijn favoriete plek om te eten. Ik zorg ervoor dat alle kids eten hebben en dat ze binnen hun budget blijven.

11:50 uur
Ik communiceer nogmaals even kort met mijn supervisor. Alles gaat goed vandaag en ik heb geen wisselingen meer dus ik mag er vandoor.

12:00 uur
We staan weer op de piste. Na de lunch is er altijd wat meer ruimte om kilometers te maken. Ik ben redelijk tevreden met mijn groep en de voortgang dus ik besluit één van mijn favoriete blauwe pistes te pakken: white light. We nemen de Crystal Express omhoog en vanaf daar werk ik met de kids aan hun laagbeweging.

13:10 uur
vanaf de top van Crystal zijn we helemaal geskied naar de Solar Coaster Express. We nemen de lift omhoog en lasten een korte plaspauze in. Ik merk dat de kids wat vermoeid zijn en dus besluit ik om het laatste deel van de les te gebruiken om wat plezier te maken.

13:30 uur
Het heeft vannacht flink gesneeuwd en dus wil ik wat poederskien en wat sidejumps pakken. We skien naar 7th heaven waar veel ruimte is om precies dat te doen.

13:45 uur
De kids vinden het terrein te gek maar hebben moeite met het het verspoorde terrein.

14:15 uur
We nemen 7th Heaven weer omhoog en vandaar is het een lange afdaling naar base II waar we vanochtend begonnen zijn.

14:30 uur
De kids zijn erg moe geworden en halverwege besluit ik om de gondellift te pakken naar base II.

15:10 uur
Ik ben tien minuten te laat beneden maar ik had mijn supervisor al op de hoogte gebracht. Beneden in Base II zeg ik de kids gedag (ze komen nog een keer terug!) en evalueer ik even met mijn supervisor en de schoolleraar. Ik vertel de leraar dat de kids moe zijn en dat ik vandaar wat later ben dan gepland.

15:30 uur
We sluiten de dag af met een korte meeting. Hierin praten we elkaar bij over dingen die goed gaan of beter kunnen.

15:45 uur
Snel naar huis en tijd voor een douche. M’n vrienden zitten al in onze favoriete bar op mij te wachten!

Benieuwd naar mijn andere verhalen? Klik dan op de gerelateerde artikelen hieronder.

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren