Lesvoorbereidingen, de basics

In mijn vorige stuk over wat je kan na de opleiding heb ik het grote E-woord meermaals genoemd, Ervaring. Ervaring is helaas niet onfeilbaar, je vergeet ook wel eens wat naar mate je ouder wordt, je ziet even iets niet wat je wel had moeten zien, je weet ergens even geen oplossing voor. Hoe kunnen we al onze ervaring benutten, zonder wat te vergeten? Voorbereiden en opschrijven, een beetje inzicht in hoe dat bij ons in Zwitserland verloopt.

 

Have a plan, do the plan

Ik ben inmiddels een aantal jaar Ausbilder in Zwitserland en beoordeel ik voorbereidingen van leraren gedurende opleidingen en het reguliere seizoen. Het gaat erom dat iemand vooraf uitgebreid nadenkt over zijn/haar les, mogelijke hindernissen kan herkennen en oplossingen kan bedenken. Voorafgaande de lessen moeten zoveel mogelijk aspecten op papier staan, wat als zus, wat wanneer zo, de plaatsen waar je x doet, hoe je de demo y moet doen, waar je op moet letten, enzovoorts. Door dit vooraf te doen proberen we de stress weg te halen die kan ontstaan tijdens de les door ‘variabelen’.

Mijn baas zegt elk jaar weer “have a plan, do the plan”, maar hij doelt niet op het plan in je hoofd. We kunnen iedereen wijs maken dat we een plan hebben in ons hoofd. Een plan op papier van ‘Wat ik Waar doe op Welke manier voor Hoe lang en Waarom’ is de key, samen met de belangrijkste zaken in technische, didaktische en organisatorische zin.

Voorbereidingsformulier

Dit is ook ongeveer de indeling van de kolommen op ons voorbereidingsformulier, hieronder opgebroken in hapklare brokken.
• Wat? We kennen allemaal de methodische opbouw van de leerweg, maar hier kan je elke oefening in kwijt die je wilt doen. Niks is te gek.
• Waar? Het ondergeschoven kindje, welke deel van de piste, waar je je bochten draait, waar níet; heel belangrijk.
• Waarom? Je verbale uitleg aan de klant, de motivatie, het doel van de exercitie. Kort en krachtig.
• Welke manier? Jouw nonverbale uitleg in de vorm van een demonstratie, waar je op moet letten en wat de kritische punten zijn.
• Hoe lang? Een inschatting van de tijd die je denkt nodig te hebben.
• Wichtiges? Een eindeloze opsomming van ‘What if’, alles wat fout zou kunnen gaan staat hier beschreven + oplossing. De gangbare hoofdfouten kennen we allemaal vanuit de leerboeken, maar zeker de specifieke fouten voor elke beweging zijn van belang.

Begint het al te tollen? Het is inderdaad heel wat en zie je eigenlijk niet in Oostenrijk. Klinkt als meer werk, gaat ook van de vrije tijd af, maar het komt je kwaliteit ten goede en laat je een stuk meer ontspannen lesgeven. De voorbereidingstijd neemt natuurlijk af naarmate er meer voorbereidingen zijn gemaakt, is een beetje investeren in het begin.

Dus, vanaf nu…

De volgende keer dat je een lesje geeft en naderhand denkt ‘ik had eigenlijk dat zo en zo kunnen doen’, ‘wanneer moest de hoog-beweging nou volledig afgestopt worden?’ of ‘waarom heet het Tiefentlastung als de Entlastung niet het primaire doel is?’; denk aan die Zwitsers. 🙂

Mijn tip: probeer eens een paar belangrijke punten voor de les op te schrijven, die je wilt verbeteren en de dingen die daarbij fout kunnen gaan. Misschien heb je dan op voorhand al een oplossing paraat en hoef je dat niet on-the-spot te bedenken. Scheelt stress, goeie ervaring!

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren