Fooi is een raar ding. Sommige geven fooi terwijl er niks bijzonders aan de hand was, het is quasi een standaard dingetje zoals in de horeca bijvoorbeeld. Er zijn andere die daadwerkelijk kijken naar de kwaliteit van de dienst en vanuit dat perspectief de omvang van de fooi bepalen. Sommige verpakken de fooi in de leus dat ze de volgende keer nog een keer bij jou boeken. Anderen zeggen gewoon niks, bedanken jou en daarmee mazzel.
We kunnen lang en kort lullen over de psyche achter het geven van fooi, maar daar gaan we vandaag niet op in. Heel gluiperig volgt hier een kleine opsomming over hoe we de kans op het krijgen van fooi kunnen verhogen. (kunnen we deze pagina blokkeren voor skischool klanten?)
- Mensen zijn schapen; al geeft 1 klant fooi, zouden er meer kunnen volgen. Zorg dus dat dit goed zichtbaar gebeurt.
- Een klant die jou terugbetaald voor een voorgeschoten drankje op de laatste dag is goud waard, dit wordt door anderen gezien als fooi.
- Terugbetalingen gebeuren meestal niet gepast op de cent nauwkeurig, maar op het dichtstbijzijnde 5-tal; schiet lekker voor joh.
- Het leven is geven en nemen; al geef jij je kids op de voorlaatste dag iets, verhoog je de kans dat je iets de dag erna krijgt.
- Ga lunchen of iets drinken na de laatste les waar je klanten op lunchen, de rest mag je zelf invullen.
- Geef een subtiele hint gedurende de tweede helft van je lesweek dat je spaart voor iets moois, maar dat het nog lang duurt.
- Ouders vinden het heerlijk als kinderen zichzelf ‘analoog’ kunnen bezighouden thuis. Koop bijv. een berg kleurplaten en verdeel die, wait and see.
- Geef verdomd goede feedback elke dag en een mooie samenvatting aan het einde van de week. Overrompel ze en je scoort boven verwachting.
- Ken de namen van je kinderen al voordat je ze het eerste keer ziet. Al kan je de namen van de ouders en aanverwanten ook nog onthouden.
- Wees geïnteresseerd in je klanten en stel vragen in plaats van alleen maar te antwoorden, ook in de vroege morgen.
- Speel de contactmomenten met de ouders goed door in je hoofd, zij zien jou alleen maar 2x per dag. Mucho belangrijkos.
- Het klinkt misschien alsof je moeder dit zegt, maar wat je ook doet; lieg niet, verdraai geen waarheden. Er komt een dag dat het je in je reet bijt.
- Kijk niet naar de kleding of de omgang met je klanten voor de omvang van je fooi. Grootste fooi kreeg ik van iemand gekleed in oude troep en met een shabby auto.
In the end valt of staat alles met hoe je jouw les vormgeeft, hoe je jezelf opstelt en hoe het succes is bij jouw gasten. Als je je gasten een beetje goed kunt inschatten, weet je misschien ook wel hoe je ze kan beïnvloeden.
Nog even dit…
Toch wil ik nog één ding kwijt. Geld is leuk en aardig, extra spending power is natuurlijk nooit weg. Vergeet niet dat waardering ook in andere vormen kan komen, welke allicht meer waard zijn dan die koude knaken. Een tekening van een kind hang je boven je bed, dat briefje van vijf niet…
Heb jij nog goeie tips, trucs of opmerkingen? Let us know!