De meest voorkomende klachten bij de skischool en/of skileraar

|

Het spreekwoord luidt: klant is koning. En dat geldt ook bij een skischool. Mensen die hun kinderen op ski les zetten verwachten dat alles soepeltjes verloopt. Maar dit is niet altijd het geval. Skischolen krijgen vaak klachten op hun dak. Maar ook skileraren kunnen klachten krijgen. Dit zijn de meest voorkomende klachten en hoe je er het beste mee om kan gaan!

Mijn kind zit in de verkeerde groep (te laag of te hoog)

De meest voorkomende klacht is wel dat ouders klagen dat hun kind in een verkeerd groepje zit. Ik denk dat elke skileraar dit weleens te horen heeft gekregen. De kinderen worden ingedeeld op niveau, waarvan het doel is dat er geen al te grote niveauverschillen in de groep zijn. Als dit namelijk wel het geval is, is het erg lastig om iedereen goed les te kunnen geven. Mocht je een ouder hebben die een klacht indient, neem dit dan vooral niet te persoonlijk op. Als een ouder bij jou komt en zegt dat zijn/haar kind in een ander groepje gezet moet worden, bespreek dit dan eerst met jouw chef. Deze persoon heeft namelijk het overzicht, kan kinderen wisselen en eventueel een nieuwe groep maken. Hij kan dus zeggen dat het kind een halve of zelfs hele dag met een ander groepje mee kan skiën. Dit bespreek je ook met de desbetreffende skileraar van het nieuwe groepje van het kind. Met deze methode kijk je of de persoon in kwestie qua niveau in de andere groep past of niet. Zo ja: top, neem het kind voor de rest van de week mee. Zo nee: helaas, koppel dit terug naar de ouders van het kind en naar jouw chef.

Ik wil dat mijn kind bij jou in de groep komt

Veel Nederlandse ouders willen dat hun kinderen bij Nederlandse skileraren komen, wat overigens niet alleen voor de Nederlanders geldt… De meest voorkomende situatie is dat er meerdere gezinnen met elkaar op vakantie zijn en dat ze willen dat hun kinderen met zijn allen bij elkaar in het groepje zitten. Maar dit kan niet altijd, gezien de niveauverschillen. Probeer de ouders uit te leggen dat de kinderen op niveau ingedeeld zijn. En benadruk daarbij dat op deze manier de kinderen zich zekerder voelen op de ski’s, ze kunnen zich beter concentreren, wat betekent dat ze meer kunnen leren. Wat een positieve oplossing is en meestal ook helpt is om met de groepen dezelfde lunchtijd en plek te krijgen. Zo zijn de kinderen in ieder geval met de lunch samen.

Mijn kind wordt gepest in de groep

Af en toe kan het zijn dat het ene kind niet zo goed in de groep valt als het andere. Het kan dus ook voorkomen dat een kind (zonder dat je het door hebt) gepest wordt. Als de ouders dit aankaarten, luister dan goed naar ze en wees dan niet bang. Neem op wat de ouders te zeggen hebben en vertel ze dat je met hun kind gaat praten om te kijken wat er allemaal gebeurd is. Je kan de ouders geruststellen en zeggen dat je het in je groep gaat bespreken en gaat proberen het op te lossen. Wat soms helpt is om het ‘gepeste kind’ iets naar voren te halen in je groep, in de rij achter je aan, maar ook in het voordoen van een oefening. Wees hier echter voorzichtig mee, je moet de aard van de pesterijen hier goed kunnen inschatten. Achter jou aan laten skiën, kan er namelijk ook voor zorgen dat het pesten erger wordt. Dit is vaak afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. Het is van groot belang het pesten zo snel mogelijk in de kiem te smoren. Check af en toe door te vragen of het al beter is. Wacht echter niet te lang met stappen ondernemen, je kind is immers maar een klein weekje op vakantie!

Je kan altijd met je chef bespreken wat je aan deze situatie gaat doen. Je kan de ouders van de pester aanspreken, maar dit zal je heel politiek correct moeten doen en eventueel samen met je chef. Laten we echter hopen dat je die stap niet hoeft te zetten ;-).

Mijn kind vindt het eten niet lekker

Deze klachten kunnen er ook zijn. Ouders laten hun kinderen soms met jou mee eten. Echter, in dit geval hebben ze zelden de keus wat ze willen eten. Vaak is het iets simpels zoals patat met knakworst of pasta bolognese, een speciaal menu voor de skiklasjes. Als je te horen krijgt dat sommige kinderen het eten niet lekker vinden, probeer dan te vragen aan de kinderen wat ze wel lekker vinden. Vaak kan het restaurant waar je moet lunchen een extra bord patat regelen of wat gekookte groentes. Als dit niet werkt kan je altijd tegen de ouders zeggen dat de kids hun eigen broodje of eten mee moet meenemen OF als er geen andere oplossing is: dat hij/zij met de ouders mee moet gaan lunchen. Er is altijd wel een uitweg.

Mijn kind zat alleen in de stoeltjeslift (<1,25m)

Als jij kinderen hebt die kleiner zijn dan 1,25, vraag dan mensen in de rij van de lift of ze een kind mee willen nemen. Het kan voorkomen dat het toch een keertje niet goed gaat door welke fout dan ook. Erken dat het jouw fout is, bied je excuses aan, vertel dat je er strak op gaat letten. Hoe dan ook, al gaat een kind van jou onder de 1,25 alleen omhoog of al gaan kinderen van jou omhoog zonder een dichte beugel; meldt dit ALTIJD bij je skischool. De skischool kan dan snel reageren mochten er klachten komen. We schrijven hier nog een artikel over, want het thema wordt onderschat.

Conclusie

Kortom: veel klachten binnen de skischool zijn vrij gemakkelijk op te lossen. Belangrijk is dat je goed en duidelijk blijft communiceren en dat je geen beloftes maakt die je niet kunt waarmaken. Blijf altijd in goed contact met je chef en neem geen eigen beslissingen zonder overleg.

 


Door Maud

Maud is een 23 jarige student Sportkunde in Groningen. Ze is op jonge leeftijd begonnen met skiën en heeft hier door de jaren heen een passie voor gekregen. In de zomer van 2018 heeft ze haar anwärter ski gehaald en…

Leave a Comment