Wat is toch die Rücklage?

Als ik een schatting zou mogen maken voor het aantal mensen dat met Rücklage de berg afkomt, dan zou het om en nabij de 90% uitkomen. Reken je niet te snel rijk, die overige 10% zijn niet per se skileraren. Het is een fenomeen wat snel z’n lelijke kop om de hoek kan doen steken. Wat is toch de onderliggende oorzaak?

 

Waarom ontstaat er Rücklage?

Oorzaak ligt in de opbouw van ons lesprogramma en het levensgrote effect van een te snelle progressie. Als leraar is het elke keer weer een lekker gevoel als je klanten supersnel door het programma gaan. Ondanks dat dit ons ego goed doet, doet dit meestal de leerling niet zoveel goed.

We geven les in Schuss, vervolgens Pflug, om het parallelle feestje weer op te pakken. Ervaring leert dat er keer op keer te grote stappen worden gemaakt in het Schuss en Pflug bereik. Hier zou de beweeglijkheid langs (en om) de drie assen in de voorgrond moeten staan, in plaats van het wegwezen van het oefenweitje.

Unterstützungsfläche

Onze Unterstützungsfläche (USF) is de oppervlakte die wij benutten om op te staan/ons te balanceren. Vertrouw me ff op het wiskundige. Bij een volwassen parallelle stance is de USF ruwweg 5,250 cm² (de lengte van de ski x de breedte van rechterkant rechterski tot linkerkant linkerski). Als wij in Pflug staan, lees: de achterkanten zijn ver uit elkaar, vergroot zich deze USF tot grofweg het dubbele (9,500 cm²), waarvan het overgrote deel zich achterin bevindt. *PLING*. Er zit een punt in de les, waarbij de leerling door heeft dat de stabiliteit links-rechts achterop het grootst is, dat is het punt waarop jij verloren hebt.

De factor die Rücklage veroorzaakt

De factor die deze Rücklage stuurt is het brein van de leerling. Enerzijds is de stabiliteit achterop veel groter, maar anderzijds is de angst voor botsingen, vallen en snelheid al vooraf in het brein van het beestje gebakken. Het menselijk brein wil weg van het gevaar, door naar achter te gaan, maar wat dat voor uitwerking heeft op de ski’s is eigenlijk het omgekeerde; we draaien niet weg van het gevaar.

‘Op de een of andere manier moet je je klanten er toe bewegen naar het gevaar toe te bewegen om van het gevaar weg te komen.’ Een zinnetje wat ik graag gebruik bij lerarentraining, samen met ‘druk voorop maakt de bocht, druk achterop maakt het gedrocht’

Mijn tip: Doe het rustig aan en bouw gecontroleerd op. Neem de tijd om beweeglijkheid te oefenen en werk je klanten naar voren. Ik kan je alleen de kennis geven, bedenk bij jezelf hoe je ‘Vorlage’ kan bevorderen en ‘Rücklage’ kan verminderen. Waarom moeten we naar voren? Leg jezelf dat maar eens uit..

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren