Het soort lessen dat we geven loopt ver uit een. Verschillende leeftijden, motorische vaardigheden, leerstijlen, individuele doelen en de sneeuw- en weersomstandigheden zijn enkele factoren waar we tijdens de winter dagelijks mee te maken hebben. Geen enkele les is ooit hetzelfde. In verschillende situaties worden steeds andere elementen belangrijk, een goede skileraar is iemand die het juiste evenwicht weet te vinden.
Kwalificaties
Een goede training voor het behalen van de benodigde kwalificaties stelt je in staat om onder andere je technische kennis te vergroten. Door je kwalificaties kun je aan gasten en de skischool duidelijk maken wat je kunt als skiër.
Uitstekende skiër
Veel gasten zullen het verschil niet kunnen zien tussen een goede en uitstekende skiër. Daarbij komt dat ze ook niet geïnteresseerd zijn in jouw kwaliteiten tijdens een skiles die om hen draait. Maar zodra je de kans krijgt een 360 graden sprong te springen voor je kindergroepje of een paar diep gesneden carvebochten in de sneeuw te zetten voor je groep kan dat inspirerend werken. Maar waar het uiteindelijk om gaat is dat je gasten zien dat je zonder enige moeite voor hun uit skiet. Als ze zien dat het skiën niet de rest van hun wintersportcarrière veel kracht hoeft te kosten zullen ze daar naar toe willen werken.
Ervaring
Logisch natuurlijk, ervaring als skileraar is belangrijk. In plaats van veel verschillende oefeningen toe te passen om zo te achterhalen welke het beste werkt zal ervaring je direct de juiste oefening geven die zorgt voor een optimaal resultaat.
Door ervaring op te doen bouw je aan zelfvertrouwen tijdens het lesgeven. Je zult geen twijfels meer hebben of te veel willen behandelen in een korte tijd. Je leert hoe je de les optimaal in kunt delen om zo binnen de tijd te voldoen aan de wensen van je gast.
Lokale kennis
Je bent een fantastische skiër en lesgever, maar zonder kennis van het gebied hebt je daar niks aan. Als je niet weet welke liften je op welk tijdstip moet vermijden omdat deze net zo druk zijn als de snelweg tijdens de maandagochtendspits op de A27 richting Utrecht dan wordt je les geen succes.
Moeiteloos je gasten door het skigebied leiden tijdens hun les door op de juiste piste te staan op het juiste moment en bij de lift aan te komen wanneer de rij op z’n kortst is zal een wereld van verschil maken.
Hoe meer je van het skigebied en het dorp af weet hoe beter je jouw gasten handige informatie kunt meegeven die een grote invloed op hun vakantie kunnen hebben. Hierdoor zullen ze je als persoon meer gaan waarderen waardoor ze misschien zelfs nog wel één of twee lessen bijboeken.
Professioneel
Uitstraling. Dat is het eerst dat de gast ziet. Het is onderdeel van het belangrijke proces van het winnen van vertrouwen: zie je er professioneel genoeg uit om mijn kinderen een dag mee te nemen en ze veilig weer terug te brengen? Weet je wat je moet doen tijdens een ongeluk of wanneer er iets mis gaat?
Timemanagement. Dat je op tijd klaar staat om je gasten te ontvangen klinkt logisch. Ze betalen veel geld om met je te skiën en te laat op komen dagen behoort absoluut niet tot de mogelijkheden. Je les op tijd afsluiten is net zo belangrijk, plannen waar je gaat skiën en terugkomen waar je begonnen bent, zo laat je zien dat je de situatie onder controle hebt.
Sociaal
Een belangrijk onderdeel van de baan als skileraar is sociaal zijn. Misschien weet je wel alles af van hoe het menselijk lichaam in elkaar zit, maar ben je relaxed genoeg om een eenvoudig praatje te maken tijdens de liftrit, tijdens de koffiepauze of de lunch?
Hoe verrassend het misschien ook kan zijn, de meeste gasten hoeven het niet de hele tijd te hebben over hun skitechniek. Een beetje op de hoogte zijn van wat er zich nog meer afspeelt in de wereld kan helpen.
Communiceren
Tijdens je opleiding wordt je geleerd wat de beste lesgeefmethodes zijn, maar kun je goed genoeg communiceren om deze ook toe te passen? Begrijpt de gast je? Houd je hun aandacht lang genoeg vast zodat ze echt luisteren? Kun je de manier waarop je iets benadert aanpassen zodat de gast je beter begrijpt?
Gasten die naar beneden of over je schouder kijken of zenuwachtig hun skistok in de grond tikken hebben waarschijnlijk hun aandacht verloren. Ontstaat er interactie tussen jou en je gast en worden er vragen gesteld over wat je vertelt dan zijn dat indicatoren dat je gast echt luistert.
Geduld en inlevingsvermogen
Echt geduld hebben en kalm blijven terwijl je gast vandaag moeite heeft met wat gister goed ging. Blijven lachen en aanmoedigen terwijl je al tien keer dezelfde aanwijzing op tien verschillende manieren hebt gegeven. Begrijp oprecht dat iets nieuws aanleren moeilijk kan zijn en tijd zal kosten.
Vriendelijk en enthousiast
Kun je jouw eigen liefde voor het skiën en het in de bergen zijn overbrengen op je gasten? Bereikt jouw positieve energie je gasten? Zelfs als ze nerveus zijn en bang om fouten te maken, kun je ze dan helpen om te ontspannen, het leuk te vinden en te leren?
Leren skiën is leuk, dat zou het moeten zijn tenminste, maar het is ook uitdagend, frustrerend en vermoeiend. Als je vriendelijk en open kan zijn tijdens het lesgeven kun je het leuke deel van het skiën voorop zetten. Je gasten zullen zich meer op hun gemak voelen en luisteren beter naar wat je te zeggen hebt.
Het is makkelijk om enthousiast te zijn wanneer de sneeuw perfect is, de zon schijnt en jij en je gast elkaar goed aanvoelen. De echte uitdaging ligt daarin dat je datzelfde enthousiaste ook moet hebben wanneer de situatie even iets minder perfect is. Wanneer je met een klein kind op stap bent die weigert zijn ski’s aan te trekken na een korte pauze, kun je dan nog steeds met nieuwe ideeën komen om het kind te motiveren en het terug op de ski’s te krijgen?
Blijf leren
Je bent nooit uitgeleerd. Er komt geen einde aan het verbeteren van je techniek en je lesgeef vaardigheden. Zolang je gemotiveerd blijft om te blijven leren zal je als lesgever jezelf blijven ontwikkelen.
Zoals je kunt zien zijn er veel aspecten die komen kijken bij het zijn van een goede skileraar. De skischool waar je in dienst bent zal vooral kijken naar kwalificaties en professionaliteit, je gasten zullen je waarderen om je enthousiasme, communicatie vaardigheden en geduld. Een goede skileraar weet zich al de hier boven genoemde aspecten eigen te maken en het evenwicht hiertussen af te stemmen op de skischool waar voor gewerkt wordt en de gasten waar mee gewerkt wordt.
Welke andere eigenschappen zijn voor jouw kenmerkend voor een goede skileraar?