Skiles met EDI

De hele dag door krijgen kinderen te maken met nieuwe prikkels, waardoor ze nieuwe vaardigheden leren. Van contact maken met de andere kinderen uit de groep tot het leren van de pizzapunt tijdens het skiën. Dat kinderen tijdens de skiles vanalles leren is natuurlijk duidelijk, maar hoe leren kinderen? 

In deze blog gaan we hier dieper op in, maak je kennis met een methode en maken we de vertaalslag naar de skiles. Lees snel verder, dan weet je straks zeker dat de kids in jouw les veel gaan leren! 

Wat is leren?

Laten we beginnen met de definitie van leren; leren is namelijk een erg breed begrip. In deze blog nemen we de volgende definitie van leren als basis: “leren is het ontstaan van een blijvende verandering in wat iemand kan of weet op grond van ervaring.” (Kohnstamm R., 2009).

Leren gebeurt op het moment dat je wordt geprikkeld, hierbij is het belangrijk dat er meerdere zintuigen tegelijkertijd geprikkeld worden. Hoe meer zintuigen erbij betrokken zijn, hoe beter de herinnering aan de ervaring is en hoe sneller een kind daardoor iets leert. Via de zintuigen van een mens wordt de informatie namelijk opgeslagen. 

Het brein speelt ook een belangrijke rol bij het leren, telkens als een kind een nieuwe leerervaring heeft, de eerste keer skischoenen aandoen bijvoorbeeld, zoekt het geheugen automatisch naar kennis die al vergaard is. Een kind heeft al een paar keer iemand een skischoen aanzien doen en deze herinnering kan helpen bij het zelf proberen aan te trekken van de schoen. De hersenen koppelen nieuwe informatie aan informatie die je al kent, op deze manier versterkt de ervaring en kan een kind uiteindelijk iets helemaal zelf.

leren met EDI

EDI (Expliciete Directe Instructie) is een lesmodel dat op veel scholen wordt gebruikt om een les vorm te geven. Dit model kan je ook erg goed toepassen in jouw skilessen. Er zijn 4 stappen binnen dit model die ervoor zorgen dat nieuwe vaardigheden inslijpen. 

Begin jouw les altijd met het leerdoel, vertel wat de kinderen gaan leren.Een leerdoel kan bijvoorbeeld zijn “Als jullie vanmiddag opgehaald worden, kunnen jullie allemaal met een pizzapunt bochten skiën”. Check vervolgens het leerdoel bij de kinderen door de vragen “Als je vanmiddag opgehaald wordt, wat kun je papa/mama/opa/oma etc dan laten zien op de ski’s? Doordat de kinderen weten wat ze gaan leren, zul je merken dat je daarmee de betrokkenheid van de kinderen vergroot. 

Het stellen van de zogeheten controlevragen is ook een belangrijk onderdeel van dit model. Na iedere nieuwe informatie die je met de kinderen deelt, stel je een controlevraag om na te gaan of de informatie is aangekomen. Hierdoor hebben kinderen ook snel door dat ze goed op moeten letten, anders weten ze het antwoord op de controlevraag niet. Ook dit vergroot de betrokkenheid bij de kinderen. Je kunt dit goed combineren met spelenderwijs leren, door de kinderen bijvoorbeeld 2 opties te geven. Handen omhoog voor A, handen omlaag voor B. Op deze manier kun je direct checken bij welke kinderen jouw informatie goed is aangekomen. 

  • Stap 1: ik doe het voor 

Kinderen leren door te zien en te doen. Door de kinderen te laten zien wat de bedoeling is, kunnen ze zich beter inleven in wat zij zelf moeten doen.

  • Stap 2: wij doen het samen 

Achter elkaar aan skiën in een pizzapunt, terwijl je samen om pionnen skiet, zorgt ervoor dat de kinderen door krijgen wat de bedoeling is. Ze kunnen bij jou en bij elkaar afkijken.

  • Stap 3: jullie doen het samen 

Laat de kinderen gezamenlijk de oefening uitvoeren. Jij bent erbij om waar nodig bij te sturen.

  • Stap 4: jij doet het zelf

Bij deze laatste stap check je of ze de opdracht nu ook zelf kunnen en of je leerdoel bereikt is. Kunnen alle kinderen nu zelf bochten maken? Stel deze vraag ook aan de kinderen en laat ze reflecteren op het leerdoel.  

Aansluiten bij de belevingswereld van een kind

Wij zien een grote heuvel nieuwe sneeuw die het sneeuwkanon net gemaakt heeft, een kind ziet misschien wel een iglo of een hol waar een beer in woont. Probeer tijdens de skilessen hier de oefeningen op aan te sluiten. We gaan nu over de iglo heen skiën, we skiën om het hol van de beer heen etc. Ook dit zal de betrokkenheid van de kinderen vergroten. 

Niet teveel praten, vooral veel doen

Kinderen hebben een vrij korte spanningsboog en zeker als er heel veel nieuwe prikkels zijn. Probeer daarom om je uitleg kort en krachtig te houden en vooral veel met ze te oefenen. Je kan verschillende soort oefeningen/spelletjes doen om remmen te oefenen of om een bochtje te leren maken. Ook hier geldt, kinderen leren door iets te doen en iets nieuws te ervaren, dus zet vooral in op spelend leren.

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren