Geef me de vijf!

Ieder kind is uniek, precies daarom werkt niet elke aanpak bij ieder kind. Als skileraar kan het voorkomen dat je een kind in jouw groepje krijgt met speciale behoeftes. Hoe ga je hiermee om? Hoe geef je deze les? En wat zijn de richtlijnen/tips die je echt moet onthouden? Lees snel verder en zorg dat jij voorspelbaarheid, structuur en rust kunt bieden tijdens jouw skilessen. 

Stel je krijgt een kindje in je groep met speciale behoeftes. Wat wordt hiermee eigenlijk bedoeld? Kinderen met speciale behoeftes kunnen kinderen zijn die erg veel kunnen, maar het som moeilijk vinden om dingen te begrijpen. Het kan zijn dat ze moeilijker contact maken met anderen of dat ze extra baat hebben bij voorspelbaarheid en structuur. Ook kan het voorkomen dat je een kindje in je groep krijgt met een beperking binnen het autisme spectrum. Hier een paar tips…

‘Geef me de Vijf’

Geef me de Vijf is een methode bedacht voor kinderen met autisme. Deze methode zorgt voor voorspelbaarheid, duidelijkheid en structuur. Tijdens jouw skiles kun je dit gemakkelijk toepassen door tijdens jouw uitleg antwoord te geven op ‘Hoe? Wie? Wat? Waar? Wanneer?’. Door in jouw uitleg deze 5 vragen te beantwoorden, wordt jouw uitleg compleet. De kinderen zullen hierdoor voorspelbaarheid en duidelijkheid ervaren. 

Daarnaast heeft deze methode nog 5 pijlers die als skileraar erg belangrijk zijn: 

  • Beperking begrijpen

Hiermee wordt bedoeld dat het belangrijk is om het kind te begrijpen. Niet alle kinderen kunnen zich aan jou kan aanpassen. Het is belangrijk dat je je verdiept in het kind. Hoe denkt hij/zij en wat heeft hij/zij nodig om naar jou te kunnen luisteren? Vraag ouders hierover om advies, zij kennen hun kind als geen ander. 

  • Positief contact

Rust is erg belangrijk. In je klasje, maar vooral in je lesgeven. Als jij je leerling begrijpt, kun jij je les op deze leerling afstemmen. Hierdoor zal de leerling zich begrepen voelt. Communicatie is erg belangrijk. Hiermee wordt ook bedoeld dat als hij/zij iets niet begrijpt, je het via een andere manier moet proberen. Voorbeeld: als je zegt dat je in de pizzapunt je ski punten naar elkaar moet doen, maar dat lukt niet. Probeer het dan via de andere manier en zeg dat de hakken uit elkaar moeten gaan. Kijk naar andere benaderingen en heb geduld.

  • Basisrust creëren

Structuur is belangrijk in je les. Voor jezelf, maar ook voor je leerlingen. Vooral voor kinderen met speciale behoeftes is rust essentieel. Probeer uit te leggen wat je op een dag gaat doen, wat voor een soort liften je gaat pakken en wat ze misschien kunnen verwachten. Hierdoor komen ze niet in aanrakingen met grote onverwachte situaties. Wees voorspelbaar en duidelijk over je les. Wie? Wat? Waar? Wanneer? Hoe? Dit zijn belangrijke vragen voor kinderen waardoor ze het beter kunnen gaan begrijpen. Door middel van structuur bied je een kind rust aan. 

  • Problemen oplossen

Elke dag komen er wel een paar kleine conflicten voor. Conflicten zijn meestal het gevolg van onbegrip. Probeer te achterhalen hoe de conflicten zijn ontstaan. Zo kom je er misschien achter hoe de conflicten in de toekomst vermeden kunnen worden. 

  • Ontwikkeling bevorderen

Elke dag hoop je dat je leerlingen steeds wat meer bevorderen. Oefening baart kunst en dit is met skiën zeker van toepassing. Door vaak te oefenen, op verschillende manieren, kunnen kinderen snel leren. Probeer je oefeningen aan te passen op je leerlingen. Kijk hoe zij het liefste leren en neem dit mee in je lessen

Tips

  • Pas op met sarcasme! Sommige kinderen kunnen alles letterlijk nemen. Let daarom op met wat je zegt en wat voor soort grapjes je vertelt. Sarcasme kan soms niet begrepen worden. 
  • Rust! Zoals eerder benoemd is rust een erg belangrijk punt in je les. Als jij rustig bent, zijn je leerlingen vaak ook rustig. Er kunnen veel prikkels voorkomen op de piste. Als je iets uitlegt of vertelt, kies dan voor een rustige plek waar niet teveel prikkels zijn. Kou en zonlicht kunnen ook al prikkels zijn.
  • Denk vooruit! Probeer tijdens je les overzicht te bieden aan de kinderen. Het kan natuurlijk voorkomen dat er iets onverwachts gebeurd, zoals een hobbeltje in de piste, even stoppen op de piste, drukte bij de lift, etc. Houdt bij deze gebeurtenissen het overzicht en vertel duidelijk aan de leerlingen wat er aan de hand is. Hierdoor kunnen zij jou beter begrijpen, en snappen ze wat er aan de hand is. 
  • Heel veel geduld! Niet alle leerlingen leren even snel. De ene snapt het binnen een paar seconden, de ander doet er net wat langer over. Maak je daar geen zorgen om. Probeer degene die net wat meer moeite hebben wat meer te helpen en geef ze tips of probeer het via een andere weg. Geduld is een schone zaak, ieder kind leert op zijn of haar eigen tempo. 

Er zijn veel tips om je les structuur te bieden. Probeer ook je eigen manier te vinden, maar wees bereid om je lessen te aanpassen. Het komt altijd goed en onthoudt ook dat plezier maken ook erg belangrijk is! 

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren