De meesten weten het antwoord wel op deze vraag, maar de eigenlijke vraag luidt anders. Weten jullie waarom de ene soort langer blijft liggen en wat de verschillen zijn? Ik zal het jullie allemaal uitleggen in deze blog…
Sneeuwvlokjes en natuursneeuw
De geboorte van een sneeuwvlok gebeurt soms letterlijk in hogere atmosferen. Een sneeuwkristal groeit vanuit een stofpartikel, van binnen naar buiten. Het hele zaakje kleeft aan soortgenoten, vormt een sneeuwvlok en valt bij ons op een bevroren weide. Vanaf het moment van landen begint de dood van het sneeuwkristal onder invloed van temperatuur en druk van mens, natuur en machine; de ‘takken’ krimpen of breken en het wordt een kogel. Nog langer wachten en er gebeuren nog veel andere dingen, maar dat is er eentje voor bij sneeuwkunde.
Technische sneeuw
Natuursneeuw
Technische sneeuw
Technische sneeuw, zoals kunstsneeuw met liefde wordt genoemd, heeft een andere ontstaansgeschiedenis. Met bruut geweld wordt water in de lucht geschoten om vervolgens van buiten naar binnen te bevriezen. Het ronde gevaarte valt neer op de weide, maar de kern is nog niet eens volledig bevroren. Productie kan alleen wanneer de omstandigheden optimaal zijn, niet altijd kan men water in de lucht hoesten. Temperatuur, relatieve luchtvochtigheid, zon, wind, milieubewegingen, watervoorziening, maar dat laat ik voor een masterclass sneeuwproductie na die van snowharvesting.
En nu met de PistenBully eroverheen…..
Natuursneeuw is praktisch, bij de juiste hoeveelheid kan je het spul gelijk berijden met je trotse PistenBully. Ondergrens voor het berijden van een piste is afhankelijk van de hellingshoek, soort terrein en vorm van de ondergrond. Een mooie Alpenweide zou je met 30/40cm al moeten kunnen berijden, een stenige, steile afdaling duurt heel wat langer.
Kunstsneeuw is een wat lastiger beestje. Liefst laat je het spul een tijd liggen en kom je er met geen vinger aan. Waarom? Lees even terug, het spul bevriest van buiten naar binnen. Meestal betekent dit dat het nog niet volledig is bevroren. Als je er dan met je PistenBully dik door gaat lopen driften doet dat niet veel goeds voor de arme kristallen.
De gevaren
We starten dus met een prachtig sneeuwkristal en een platgedrukte half bevroren druif. Hmm, ga je nu begrijpen waarom die technisch besneeuwde pistes soms als beton zijn? Sneeuw arme winters vergen veel meer slachtoffers dan sneeuwrijke. Waarom? Enerzijds vanwege een ander soort lawinegevaar, anderzijds door deze geasfalteerde pistes. Laat het rutsch-feest maar beginnen!
Sneeuw arme winters laten overigens veel meer sneeuw achter na het seizoen. Deze lagen van technische sneeuw zijn zo sterk gecomprimeerd (samengedrukt) dat het een verkapte gletscher is geworden. Global warming en gletscherterugtrekking, ja, maar deze gletschers vermenigvuldigen zich.
Hoe ga je hier het beste mee om?
Houd je kanten messcherp en learn to love die ijzige vlaktes; carven geeft dan veel meer G krachten dan op natuursneeuw. Zou dat wellicht de reden zijn waarom wedstrijdpistes geïnjecteerd worden met water? 😉
Trouwens, wist je dat die Bombardiers niet alleen de piste glad strijken, maar ook al die naar onder gerutschte sneeuw weer naar boven duwen. Carven is een uitvinding van een PistenBully chauffeur, geloof mij!