Moet ik mijn gasten de hele tijd iets leren of is lol maken ook oké?

Dat is de vraag die elke nieuwe en ervaren skileraar zich wel eens afvraagt tijdens het seizoen. Hoe vind je nou de balans hiertussen. Tijdens de Anwärter wordt er veel uitgelegd over de verschillende oefeningen die je kan doen. Veel van deze oefeningen gaan gepaard met veel uitleg en tonen hoe iets moet. Maar is dit ook de goede manier om dit uit te leggen aan een gast?

 

Lesgeven aan volwassenen

Er zit een groot verschil tussen lesgeven aan volwassenen en aan kinderen. Volwassenen gaan op les om echt te leren skiën. Ze willen weten waarom ze bepaalde bewegingen moeten maken en hoe ze deze het beste kunnen doen. Het boekje dat je tijdens je Anwärter van de verschillende Oostenrijkse Skilehrer Verbanden krijgt is dus superhandig om je theorie nog eens goed door te lezen voordat je les gaat geven aan een volwassene. Goede en duidelijke uitleg is van belang bij volwassenen. Als leraar moet je goed proberen te begrijpen wat een volwassene uit de les wil halen en hier je programma op aanpassen. Dit geldt ook voor lol maken. De ene volwassene houdt ervan om leuke spelletjes te doen om even de spanning los te kunnen laten, terwijl bij de ander een grapje om het ijs te breken oké is, maar tijdens de les leren voorop staat. Bij volwassenen is het dus van belang dat je een optimaal leerklimaat creëert als leraar zijnde. Er moet genoeg les zijn om te leren, EN genoeg fun om de les te overleven.

Door middel van materialen te gebruiken, zoals bijvoorbeeld lange stokken, kunnen oefeningen ook goed beeldend gemaakt worden. Als je gasten al wat beter kunnen skiën, kun je ze ook delen van het skigebied laten zien tijdens de les. Bij verschillende skischolen worden er zelfs tour en off-piste pakketten aangeboden voor de meest ervaren gasten.

Lesgeven aan kinderen

Bij kinderen is dit compleet anders. Veel kinderen vinden het super als er zoveel mogelijk geskied wordt en zo min mogelijk gepraat wordt over ‘saaie’ theorie. Het is dus de truc om hier een combinatie in te vinden. Ik probeer zelf altijd minimaal drie verschillende oefeningen te doen per dag, maar probeer deze zo toe te passen dat de kinderen het leuk vinden om de oefening te doen. Deze oefeningen probeer ik een x aantal keer te herhalen gedurende de week. Bij jongere kinderen zijn dit oefeningen, zoals dieren, politie of voertuigen na te doen. Populair zijn altijd de leeuwen brul, de tatu tatu en de auto naspelen. Als je een volledig Nederlandse of Duitse groep hebt, zijn liedjes en dansjes ook altijd een succes. Hierbij probeer ik ze dan gelijk de juiste beweging te laten doen. Op deze manier hebben ze niet door dat ze eigenlijk een oefening aan het uitvoeren zijn. Een ander voorbeeld is attributen te gebruiken, zoals stuurtjes, stokken, capes en hoepels.

Bij oudere kinderen is het van belang dat ze het cool vinden wat ze aan het doen zijn. Ze een oefening laten uitleggen en de groep laten leiden is een goed voorbeeld. Een middag op de big foots of snowbikes valt ook altijd goed in de smaak! Hierdoor hebben kinderen het een stuk meer naar hun zin tijdens de les en zorgt het ook voor wat bonding binnen de groep. Bij tieners breekt leuke spelletjes en lol maken ook echt het ijs. Een voorbeeld is zonder stokken skiën, handpalmen netjes omhoog en dan een snoepje op de handen leggen. Als deze er aan het einde van de piste nog op ligt, mogen ze hem opeten. Lachen gegarandeerd! (deze oefening werkt overigens ook bij jongere kinderen ;-)).

Tenslotte

Probeer altijd te onthouden dat je gasten op vakantie zijn en graag een leuke tijd willen hebben. Voor kinderen moet de skischool dus ook leuker en specialer zijn dan gewoon naar school gaan. En met blije leerlingen heb je ook blije gasten en wie weet zorgt dat nog voor een leuk fooitje aan het einde van de week of een aanvraag voor het jaar erna :-). De moraal van dit verhaal is dus dat het voor volwassenen van belang is om een professionele, maar leuke les te geven. En voor kinderen is het allerbelangrijkst om te houden dat als ze lol hebben, ze ook veel sneller leren!

 

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren