Nu ik bijna acht weken en al meer dan vijfendertig skidagen achter de rug heb, ben ik er achter gekomen dat er een aantal grote verschillen zijn in de skicultuur tussen Whistler Blackcomb en de skigebied in de Alpenlanden.
Poeder vs. piste
Wat mij betreft is dit het grootste verschil tussen een gemiddeld skigebied in de Alpen en hier in de Coast Mountains. Zoals ik eerder heb uitgelegd vertaald dit verschil zich in de hoeveelheid sneeuwval per jaar en hoe skigebieden hun gebied vermarkten. Een skigebied in Canada zegt altijd hoeveel ‘skiable terrain’ ze hebben terwijl een skigebied in de Alpen zich probeert aan te prijzen met het aantal pistekilometers.
Dat verschil is ook te merken aan de ski’s die in het dorp te verkrijgen zijn. In Whistler Village heb je veel skiwinkels, maar je moet je best doen om een paar slalom ski’s te vinden. Sterker nog: in de demo centrums op zowel Whistler als Blackcomb is de dunste ski die ze hebben 84 millimeter onder de voet. Bijna niemand skiet hier dan ook op dunne ski’s, zelfs niet wanneer het vijf dagen niet gesneeuwd heeft en het zonnetje op je hoofd brand. Alles draait hier om het skiën in het terrein.
Après-ski vs. uitgaan
De après-ski is in Whistler Blackcomb veel minder aanwezig dan bijvoorbeeld in een skigebied als Les Deux Alpes of St. Anton. In de Alpenlanden is het meer dan normaal dat er na een dag intensief skiën een biertje gedronken wordt in de après-ski, ook als er daarna nog een stukje geskied moet worden. In Canada kijken ze daar vreemd van op. Er zijn hier tien hutten en restaurants, maar daar is drinken ongewoon. Sterker nog: een biertje kost je hier al snel zo’n 10 dollar. De feestmuziek zul je er niet horen en de gedekte tafels nodigen uit voor een goed diner.
De après-ski vindt wel plaats in het dorp, maar je zult er bijna niemand aantreffen in zijn skikleding. Het is de normaalste gang van zaken om eerst even naar huis te gaan en jezelf op te frissen. De kroegen en restaurant zijn in Whistler Village wel erg gezellig en het wordt ook vaak genoeg laat gemaakt.
Eenheid vs. verdeeldheid
Whistler Blackcomb is ontzettend klantgericht en heeft goed door dat wat ze verkopen een dienst is. Hun missie is dan ook: “To create memories as the best mountain experience again and again.” Je merkt aan alles dat ze weten dat ze dat alleen kunnen bereiken met tevreden gasten. Daarop is hun organisatie ingericht. In tegenstelling tot veel gebieden in de Alpen is Whistler Blackcomb één organisatie. Dat houdt in dat de pistedienst, skischool, horeca, safety patrol en liften allemaal onder de noemer Whistler Blackcomb vallen.
In de Alpen is dat vaak totaal anders. Meestal heeft een gebied daar meerdere skischolen en met een beetje pech zijn diensten als de pistedienst en liften gescheiden. Ik denk dat de eenheid van de diensten in Whistler bijdraagt aan het bereiken van hun missie om de beste te zijn.
Heb je al eens lesgegeven buiten Europa? Welke verschillen vielen jou toen op?