Er is heel wat om te doen geweest de laatste paar maanden. De Oostenrijkers hebben hun skitechniek aangepast waardoor mensen sneller zouden kunnen leren skiën. In Zwitserland en Frankrijk zijn ze hier sceptisch over. Ploeg of geen ploeg, grote of kleine bewegingen, wat is eigelijk de essentie van de skitechniek?
Frankrijk, Nederland, Zwitserland en Oostenrijk hebben allemaal hun eigen kijk op hoe we mensen moeten leren skiën. En dan vooral hoe we ze zo efficient mogelijk kunnen leren skiën. De verschillen zijn klein maar voor de landelijke skischolenorganisaties van cruciaal belang om zich te onderscheiden.
Één paar ski’s, verschillende technieken
Skiën doen we allemaal met twee ski’s op de witte sneeuw, waarom zijn er dan verschillende benaderingen? Het antwoord op die vraag zal niet eenvoudig te beantwoorden zijn, maar het heeft waarschijnlijk te maken met dat niemand hetzelfde is. Iedereen is op motorisch en cognitief gebied verschillend. Verschillende mensen zullen dus de bewegingen op de voor hun beste manier benaderen.
Dat is misschien maar goed ook. In de skischolen krijgen we ontzettend veel verschillende mensen waar we onze lesmethodes op moeten afstemmen. Hoe mooi is het dan eigenlijk dat we verschillende benaderingen kunnen toepassen. Daar waar sommige baat hebben bij het leren skiën in ploeg zullen andere beter af zijn wanneer ze direct in een parallel positie worden neergezet.
De essentie
Gelukkig hebben alle verschillende benaderingen één ding gelijk, ze willen wintersporters plezier laten beleven op de piste. Het uitgangspunt is dat het skiën bijgebracht moet worden op een zo efficiënte mogelijk manier. Dan is de ene benadering niet beter te noemen dan de anderen. Tijdens een goede les zullen de methodiek en didactiek afgestemd worden op de wensen van de gast. Ideaal zou het dus zijn om naast de techniek die de skischool wil gebruiken ook het fijne te weten van andere technieken. Hierdoor kunnen we onze lessen zo efficiënt mogelijk aanbieden.