De verantwoordelijkheid van een kinderskileraar

‘s Ochtends vroeg brengen ouders hun kinderen naar de skiles. Ze vertrouwen hun kroost de hele dag toe aan de skileraar of skilerares. Als skileraar krijg je tien kleine kinderen met je mee. De ouders van die kinderen vertrouwen erop dat hun kind veilig is in jouw handen. Jij draagt de verantwoordelijkheid.

Die verantwoordelijkheid begint al op het moment dat de ouders hun kinderen voor de eerste keer naar de skiles brengen. Kort nadat de ouders weg zijn zie je tien gespannen gezichtjes die allemaal jou kant op kijken. Vanaf dat moment bij jij er om ze te helpen met alles wat ze die dag gaan doen.

Allergieën en medicijnen
Een van de kinderen blijkt een notenallergie te hebben. Van zijn moeder heb je een injectienaald meegekregen voor het geval dat er een allergische reactie optreed. Nadat de moeder je heeft uitgelegd hoe je moet reageren hoop je maar dat je de dag zonder allergische reactie doorkomt. Ook tijdens het middageten moet je extra alert zijn op de ingrediënten die zijn gebruikt door het restaurant.

Tellen
Je hebt in de afgelopen tien minuten al acht keer alle kinderen geteld maar doet dat nog één laatste keer voor je de lift in stapt. Ondanks dat de gondel niet gemaakt is voor tien personen zorg je ervoor dat je ze alle tien, inclusief jijzelf, in de gondel krijgt. Zo weet je zeker dat ze er allemaal zijn en ze boven de goede kant op lopen.

Skigroep

Verschillende talen
Alle kinderen dragen een button met hun naam erop, en halverwege de liftrit begin je ze al aardig te onthouden. Om ze beter te leren kennen vraag je hoe oud ze zijn, waar ze vandaag komen en of ze al eerder in het skigebied zijn geweest. De eerste begint al ronduit te vertellen wat hij vorig jaar allemaal heeft gedaan en wie toen de leraar was. Langzaam maar zeker beginnen de kinderen te praten. Ondertussen maak jij de verbinding tussen de Nederlandse en Duitse kinderen in je groepje. Alles wat je in het Nederlands verteld herhaal je nog een keer in het Duits.

Materiaal controleren
Boven aangekomen lopen de kinderen met hun ski’s en stokken onhandig onder hun armen achter jouw aan richting de piste. Daar aangekomen vertel je de kinderen dat ze hun ski’s aan mogen doen. Ze doen hun uiterste best maar krijgen, door de sneeuw die onder de schoenen plakt, de ski’s niet aan. Kind voor kind ga je langs om de sneeuw onder de schoenen vandaan te halen zodat ze hun ski’s aankrijgen. Terwijl je de ski’s aandoet valt het je op dat bij een van de kinderen de skischoenen verkeer om zitten. Als alle ski’s aan getrokken zijn en alle linker skischoenen aan de linker voeten zitten, en vice versa, kun je vetrekken. Op dat moment steekt een van de kinderen zijn hand omhoog met met de mededeling dat ze nog naar het toilet moet. Snel de ski’s weer uit en mee naar het toilet terwijl een van je collega’s kort op de kinderen past.

Helpen opstaan en ski’s aantrekken
Tijdens het skiën kijk je na iedere bocht snel achterom en te kijken of er niemand gevallen is. Terwijl je kijkt tel je snel de kinderen om er zeker van te zijn dat je ze alle tien nog achter je skiën. Vlak voor je bij de lift aangekomen bent ligt de eerste languit in de sneeuw. Beide ski’s en stokken liggen verspreid over de piste. De andere kinderen schieten alle kanten op wanneer je stopt om te kunnen helpen. Je legt ze snel uit hoe je wilt dat ze stoppen wanneer je aan de zijkant van de piste stopt, waarna je jouw eigen ski’s uit trekt en terug de berg op loopt. Gelukkig heeft het kind zich niet geblesseerd. Nadat de ski’s en stokken bij elkaar zijn geraapt en je het kind geholpen hebt zijn ski’s weer aan te trekken loopt je terug naar de groep.

De lift
Aangekomen bij de stoeltjeslift leg je de kinderen uit hoe ze zich in de lift moeten gedragen. Je spreekt af dat ze moeten verzamelen bij het bord waar de pistes op staan aangegeven. Je zet ze allemaal in een lange rij achter elkaar aan de rechterkant van de rij. Zo kun je er voor zorgen dat de kinderen altijd met een volwassenen instappen zodat zij de beugel van de lift kunnen sluiten. Als nummer drie klaarstaat blijkt er ineens niemand naast te staan. De volwassenen naast het kind willen graag samen in de lift. Als je vriendelijk doch dringend hebt gevraagd of er toch een volwassenen in wil stappen kan ook nummer drie in de lift naar boven. Boven aangekomen tel je snel alle kinderen die zich netjes hebben verzameld bij het bord. Met een dikke high-five laat je de kinderen weten dat ze het goed hebben gedaan.

Skileraar

Een lange slinger met kleine kinderen
Op de piste skiën er tien kleine kinderen achter je aan. Alle kinderen dragen een felgekleurd vestje zodat ze extra opvallen. Maar ondanks dat het bijna onmogelijk lijkt dat iemand de kinderen over het hoofd ziet, schiet er plotseling iemand dwars door de groep. Een van de kinderen schrikt en komt ten val.

Je kiest de route zorgvuldig uit wetende dat de route die jij kiest gevolgd wordt door de kinderen in je groep. Bij iedere bocht blijf je staan wachtend tot je ze allemaal bij je hebt. Dan pas ski je de bocht om zodat je voorkomt dat een van je kinderen de verkeerde kant op skiet.

Ruzie
Vlak nadat je de bocht door bent geskied zie je bij een van de kinderen een stok omhoog gaan. Kort daarop hoor je een ander kind huilen. Nadat je de hele groep aan de kant hebt gezet vraag je wat er aan de hand is. Omdat de een voor de ander in de rij wou skiën hebben beide kinderen nu ruzie. Je geeft aan dat jij beslist wie er achter wie skiet en dat er niet ingehaald mag worden. Als de kinderen hun ruzie hebben bijgelegd kun je weer verder.

Skibril ophouden
Wanneer je tijdens het skiën achter je kijkt zie je twee kinderen zonder skibril. Je stopt om hun skibril weer op te zetten. Een van beide zegt de skibril niet op te willen. Je legt uit dat het dragen van een skibril hoort bij het skiën omdat zonder skibril skiën slechts is voor de ogen. Als alle kinderen hun bril weer ophebben leg je de voldoende oefening uit die jullie gaan doen.

Skileraar

Eten en drinken geven
Tijdens het middageten zorg je ervoor dat alle kinderen hun helm, handschoenen en ski jas uittrekken. Zo goed als je kan hang je de spullen van de kinderen netje bij elkaar. Als eerste schenk je de kinderen wat te drinken in, waarna je het eten in de keuken gaat halen. Alle kinderen uit je groep lusten de patat met worst die die dag op het menu staat. Als ze allemaal hun boord voor zich hebben ga je de kinderen langs met de mayonaise en ketchup. Kort daarna kun je ook voor jezelf iets te eten halen. Als je jouw eten voor je hebt hebben de eerste hun buik al vol. Je haalt een kleurplaat en wat kleurpotloden uit je rugzak zodat ze zichzelf nog even kunnen vermaken.

Aankleden
Voor het einde van de lunch stuur je alle kinderen naar het toilet. Om er zeker van te zijn dat het op het toilet allemaal goed gaat loop je mee en blijf je voor de deur wachten. Als alle kinderen naar het toilet zijn geweest laat je de kinderen hun kleding verzamelen. Omdat alles bij elkaar hangt is dat snel gebeurd. Je helpt de kinderen waar nodig hun jas dicht te doen, hun skischoolvestje aan te trekken, hun helm op te doen en de mouwen van hun jas over hun handschoenen te trekken.

Een voor een komen ze bij je langs om zich te laten insmeren. Voor de kinderen die zelf geen zonnebrandcreme in hun jas hebben heb jij een extra tube in je tas zitten.

Als je ook zelf weer aangekleed bent ben je klaar om weer de piste op te gaan. Maar voor je bij de uitgang van het restaurant bent aangekomen blijkt een van de kinderen een handschoen te missen. Je zet alle andere kinderen weer aan een tafel en gaat opzoek naar de handschoen. Deze blijkt tussen de kleren gekomen te zijn van de kinderen van een andere skigroep. Handschoenen aan, en terug naar buiten.

Beschermen tegen de kou
Na het middageten is het buiten een stuk kouder geworden. De wolken  hangen voor de zon en in de lift is het ijzig koud. Boven aangekomen staan er twee kinderen je huilend op te wachten. Ze hebben het koud en willen naar mama. Je zet de groep zo snel mogelijk uit de wind en warmt met de warmte van jouw handen de handen van de twee kinderen op. Je trekt hun handschoenen weer aan en skiet richting het restaurant. Je gaat naar binnen en laat alle kinderen hun handschoenen en wanten onder de handdroger op het toilet houden. Hun sjaals doe je goed voor hun gezicht en je zorgt ervoor dat ze goed dik zijn ingepakt.

Troosten wanneer de kinderen verdrietig zijn
Als alle kinderen dik zijn aangekleed en je weer richting de uitgang van het restaurant gaat hoor je een van de kinderen snikken. Ze geeft aan dat ze graag naar mama wil. Je troost haar en legt uit dat mama er snel weer zal zijn na de skiles.

Vermoeidheid
Tegen het einde van de dag merk je dat de kinderen vermoeid raken. Om onnodige valpartijen te voorkomen besluit je een korte pauze in te lassen. Je zet ze in het restaurant en haalt voor alle kinderen een lolly uit je tas. Na tien minuten loop je weer naar buiten om de laatste bochten van de dag te maken.

Ouders informeren
Terug bij de skischool staan de ouders al te wachten op hun kinderen. Je zorgt ervoor dat je de kinderen goed bij je houd en dat je zeker weet dat ze met hun ouders meegaan. Als de ouders naar je toe komen willen ze graag horen hoe het gegaan is. Van alle tien de kinderen vertel je de ouders wat ze gedaan hebben, hoe het tijdens de lunch ging, of er bijzonderheden waren en wat de plannen voor de volgende dag zijn.

Als je de kinderen een high-five hebt gegeven en de ouders een fijne middag hebt gewenst nemen jullie afscheid. De verantwoordelijkheid over de kinderen ligt nu weer in de handen van hun ouders.

Share:

Facebook
WhatsApp
Email

Related Posts

Hoe overleef ik… een broekplasser?

Vóór en dóór sneeuwsportleraren is natuurlijk het motto van ons platform. Wij delen graag onze ervaringen met jou, middels onze ‘Hoe overleef ik…’ reeks. Deze

Techniekblog ‘Hochachse’

De mens heeft verschillende assen in het lichaam om mee te bewegen. Deze bestaat uit een verticale, frontale en sagittale as. Voor het correct uitvoeren