Het wel of niet krijgen van fooi na het geven van een skiles is een veel besproken onderwerp onder skileraren. Maar wat mag je nou verwachten, en is het onbeleefd wanneer je gasten je geen fooi geven?
Fooi komt van het Franse woord voie, wat reis of weg betekent. Tijdens de Middeleeuwen kreeg dat woord in onze taal langzaam maar zeker de betekenis van afscheidsgeschenk. In de recreatie- en toeristensector is het gebruikelijk dat gasten fooi geven na een goede service. In het cafe wordt de bediening bedankt voor de gastvriendelijkheid, in het hotel het kamermeisjes en na een prettige reis de taxichauffeur. Ook als skileraar ontvang je de fooi bijna altijd na de les. Je gasten willen je door middel van een extraatje bedanken voor een goede skiles.
Tip voor de skiles begint
De Engelse term voor fooi is tip. Tip is een afkorting van ‘to insure promptness‘, wat zoiets betekend als: verzekerd zijn van een goede service. Het geven voor tip voorafgaand van de les zou dus helemaal niet zo vreemd zijn. Ondanks dat dit bijna nooit gebeurd komt het wel eens voor. Vooral bij kinderskileraren die meerdere dagen met de groep onderweg zijn geven ouders midden in de week soms al fooi. En zeg nou zelf, je loopt vanaf dat moment toch net even een stapje harder.
Is het geven van fooi een verplichting?
Het ontvangen van fooi moet gezien worden als een waardering voor je inzet. Je gasten zijn niet verplicht om jouw salaris te betalen, daar heb je de skischool voor. Je skiles zal pas gewaardeerd worden wanneer de verwachting van je gast overtroffen wordt. Wordt de verwachting niet geëvenaard dan zullen je gasten ontevreden zijn. Wordt de verwachting geëvenaard dan zijn je gasten tevreden. Weet je als skileraar de verwachting van je gasten te overtreffen dan zullen ze jouw als skileraar waarderen. En in dat geval is de kans groot dat die waardering uitgedrukt wordt door middel van fooi.
Overtref de verwachting van je gasten
Fooi kun je verwachten van gasten die voor hun gevoel meer gekregen hebben dan waar ze voor betaald hebben. Ze verwachten een skileraar die hen beter leert skiën. Als het daar bij blijft dan zullen ze tevreden zijn. Maar weet je die verwachting te overtreffen dan zijn ze meer dan tevreden. Draag de ski’s van je gast wanneer je naar de lift loopt, kies de juiste lift op het juiste moment en beperk de wachttijden, vertel tijdens de liftrit iets over het skigebied en de omgeving, reserveer een tafel voor het middageten en ga aan het einde van de skiles net even wat langer door. Slechts een kleine greep uit honderden van simpele extraatjes die je jouw gast tijdens de les kan bieden.
De prijzen van de skiles
De prijzen van de skilessen stijgen snel. Mensen betalen in de skischool een hoop geld en verwachten daarvoor een goede skiles. Omdat die prijzen zo hoog liggen wordt er verwacht dat de skileraar hier een aanzienlijk deel van verdient. Helaas is dat niet het geval.
Heb je de fooi verdient?
Je hebt je uiterste best gedaan om je gasten zo goed mogelijk les te geven. Je service was uitstekend en je gasten lijken tevreden. Aan het einde van de les krijg je een stevige handdruk en een grote glimlach. Je gasten hebben het naar hun zin gehad en vonden je les erg leerzaam. Zonder fooi te geven nemen ze afscheid. Is het dan onterecht dat je geen fooi hebt gekregen? Nee. Je gasten zijn niet verplicht om fooi te geven. Soms heb je geluk en soms werk je gewoon voor het salaris wat je ontvangt van de skischool.
Wat vindt jij van het krijgen van fooi?