Skiles geven aan kinderen kan een hele uitdaging zijn. We moeten er voor zorgen dat ze beter leren skiën, zich niet gaan vervelen, ‘s middags voldoende eten en drinken, ingesmeerd zijn en ga zo maar door. Maar wanneer je skiles geeft aan kinderen met een ontwikkelingsstoornis komt daar ineens nog veel meer bij kijken.
Jan Lammert werk het hele jaar in Gerlos en is ‘s winters werkzaam voor Michi’s Schischule Gerlos. In de afgelopen jaren heeft hij zich binnen de skischool gespecialiseerd tot skileraar die met lichamelijk- en geestelijk gehandicapten skiet. Vorig jaar vertelde hij ons al hoe hij Matilde les gaf in een monoski. Deze week skiede hij met de 10 jarige Max uit Duitsland die op jonge leeftijd gediagnostiseerd werd met autisme.
Max
Max kreeg de diagnose autisme toen hij 18 maanden oud was. Daarnaast zijn de zintuigen in zijn mond extreem gevoelig (tot zijn 5de jaar was tandenpoetsen een hele uitdaging) en heeft hij een verminderde motorische ontwikkeling. Om zijn motoriek te verbeteren doet hij aan judo en krijgt hij fysiotherapeutische gym. Omdat de zintuigen in de mond zeer nauw verbonden zijn met het motorische zintuig zal het goed omgaan met de zintuigen in de mond ook zijn motoriek verbeteren. Skiën is een nieuwe manier om Max zijn motoriek te verbeteren.
Voor Max zijn onbekende situaties moeilijk te verwerken. Een nieuwe situatie is zo’n eerste dag op de berg wel te noemen. Jan Lammert legt alles wat er staat te gebeuren die dag eerst rustig uit aan Max zodat hij zich daar in zijn hoofd al op kan voorbereiden. Daarna lopen ze samen richting de oefenweide om daar aan de les te beginnen. Vanwege de motorische achterstand van Max maakt Jan Lammert tijdens de les gebruik van de verschillende hulpmiddelen die de skischool ter beschikking heeft. Om Max steviger te laten staan gebruikt hij een lange blauwe stok, om zijn snelheid te laten controleren gebruikt hij de zogenaamde ploeg-hulp en om Max te laten wennen aan de ploeg-houding gebruiken ze het pizzastuk. Na de eerste twee uur privé les staat Max al stevig op zijn ski’s en heeft hij aan de stok kunnen glijden en remmen.
Op de tweede dag beginnen ze aan het maken van de eerste bochten en op de derde dag staan ze boven aan de oefenweide. Op die dag vind ook de wedstrijd plaats van de skischool en de drukte heeft duidelijk een effect op Max. Alle nieuwe indrukken zorgen ervoor dat hij zich minder goed kan concentreren en dus moet Jan Lammert alle zeilen bijzetten om hem geconcentreerd te houden.
Aan het einde van de les kan Max een groot deel van de oefenweide zelfstandig naar beneden skiën. Zowel Max als Jan Lammert zijn trots op het resultaat!